دسته‌ها
داروشناسی

چه مقدار قرص ویتامین دی مصرف کنیم

چه مقدار قرص ویتامین دی مصرف کنیم

در مقاله امروز هلث کده، اطلاعاتی به شما عزیزان می دهیم من جمله: چه مقدار قرص ویتامین دی مصرف کنیم ؟ میزان دوز و نحوه ی مصرف این قرص چگونه است؟

کمبود ویتامین D یک مسئله واقعی است با توجه به اینکه این مواد مغذی با کمک به جذب مواد معدنی مانند کلسیم، کمک به سلامت استخوان، تقویت عملکرد ایمنی، حمایت از رشد و بسیاری موارد دیگر را به دنبال دارند که باعث افزایش سلامتی می شود. اگر مدت زمان کمی در فضای باز زیر نور خورشید قرار داشته باشید، پوست تیره داشته باشید، بیش از 70 سال سن داشته باشید یا در مناطق شمالی جهان زندگی کنید که در آنها نور خورشید کم است، احتمال بیشتری برای علائم کمبود ویتامین D وجود دارد.

هنگامی که زمان به دست آوردن مزایای بسیاری از ویتامین D می رسد، شما ممکن است ندانید که چقدر باید ویتامین D مصرف کنید؟ دوز ویتامین D به شکل مکمل به تعدادی از عوامل بستگی دارد، مثلا باید “کمبود ویتامین D حال حاضر شما، رژیم غذایی، سن، وضعیت سلامتی شما، جایی که زندگی می کنید را در نظر گرفت. همانطور که می بینید، پاسخ دادن به این سوال که چقدر ویتامین D باید مصرف شود، لزوما قطعی نیست و می تواند برای هر فرد متفاوت باشد.

نقش ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و نقش زیادی در بدن دارد که برخی از آنها عبارتند از:

کمک به جذب کلسیم برای استخوان و جلوگیری از شکستگی، از دست دادن استخوان و غیره
مدیریت سطح قند خون و ترشح انسولین
تنظیم فشار خون، سطح کلسترول و التهاب
کنترل انتشار هورمون پاراتیروئید
حمایت از سیستم ایمنی با جلوگیری از واکنش های التهابی طولانی مدت و بیش از حد
تسهیل عملکرد مغز و جلوگیری از اختلالات خلقی، از جمله افسردگی و اختلالات عاطفی فصلی
تنظیم میزان تولید هورمون جنسی، از جمله میزان تستوسترون
بهبود عملکرد عصب و عضلات
کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان با تأثیر بر تمایز سلولی و رشد تومور

بیشتر بخوان بیشتر بدان  پماد زایلاپی

ویتامین D یک ویتامین منحصر به فرد است، زیرا بدن ما بیشتر از در معرض آفتاب قرار  گرفتن و نه از غذاها، آن را دریافت می کند. هنگامی که اشعه های UV-B آفتاب روی پوست قرار می گیرد، ماده ای که در پوست به نام 7-دی هیدروکلروزسترول می شناسیم به معنای واقعی کلمه به ویتامین D3 تبدیل می شود.

شواهدی وجود دارد که ویتامین D می تواند از بدن در برابر بسیاری از علائم و بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، سرطان، دیابت، از دست دادن استخوان و افسردگی محافظت کند.

از سوی دیگر، کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های شایع در ارتباط است. با توجه به مطالعات و بررسی های علمی، حدود 1 میلیارد نفر در سراسر جهان کمبود ویتامین D دارند. علائم کمبود ویتامین D را می توان با مشکلات بهداشتی زیر مرتبط کرد:

خستگی
پوکی استخوان
بیماری قلبی
فشار خون بالا
سرطان
بیماری های خود ایمنی
افسردگی
بی خوابی
آرتروز
دیابت
آسم
درد مزمن
بیماری های عفونی
و غیره

دوز ویتامین D مصرفی برای سلامتی بهینه چه قدر است؟

نیاز شما به ویتامین D در صورتی افزایش می یابد که هر یک از عوامل زیر را داشته باشید:

  • شما می دانید که در حال حاضر کمبود ویتامین D دارید
  • شما پوست تیره دارید
  • شما بیش از 70 سال سن دارید (از آنجا که تولید ویتامین D از پوست با گذشت سن کاهش می یابد). نوزادان، کودکان و افراد مسن در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند.
  • شما وقت کمتری در خارج از منزل می گذرانید یا همیشه در معرض نور خورشید، کرم ضد آفتاب مصرف می کنید
  • شما یک کارگر، کارمند یا به اصطلاح “کارگر داخلی” هستید که به این معنی است که زمان زیادی را در فضای بسته و به دور از نور خورشید قرار دارید
  • شما اضافه وزن دارید یا چاق هستید (از آنجا که ویتامین D می تواند در چربی بدن انباشته شود)
  • شما یک بیمار ساکن و بستری هستید
  • شما یک وضعیت بهداشتی مانند بیماری سلیاک، بیماری کرون یا فیبروز کیستیک دارید که با جذب و پردازش ویتامین D در روده، کلیه یا کبد مواجه می شود
  • مادران شیرده نیز در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند، به همین دلیل توصیه می شود که از مکمل ها استفاده کنند
بیشتر بخوان بیشتر بدان  قرص برای تنگی نفس

دوز ویتامین D مناسب روزانه برای زنان چه قدر است؟

طبق گزارش وزارت بهداشت ایالات متحده آمریکا و موسسات ملی بهداشت، به طور استاندارد دوز ویتامین D که زنان بالغ باید برای جلوگیری از کمبود آن مصرف کنند باید بین 600 تا 800 واحد در روز، بسته به سن، باشد. تعداد دقیق قابل بحث است و بعضی از متخصصان معتقدند که دوز بالاتر از ویتامین D، حدود 2 تا 5 هزار واحد در روز، ممکن است سودمند باشد.

دوز ویتامین D مناسب روزانه برای مردان چه قدر است؟

توصیه های استاندارد برای مردان بالغ نیز بین 600 تا 800 واحد ویتامین D در روز است. مردان بیش از 70 سال باید روزانه حداقل 800 واحد در روز مصرف کنند، در حالی که مردان جوان نیاز به حداقل 600 واحد در روز دارند.

آیا مصرف روزانه ویتامین D خوب است؟

بله، به شرطی که مصرف شما از دوزهای بالاتر که بیش از 5،000 تا 10،000 IU در روز است تجاوز نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *